Lacul si Barajul Vidraru - Transfagarasan - prezentare si imagini

Situat pe raul Arges, sprijinit pe versantii muntilor Pleasa si Vidraru, de-a lungul Tranfagarasanului, la circa 40 de kilometri de Curtea de Arges, Barajul Vidraru este considerat de catre specialisti o adevarata bijuterie inginereasca.

Barajul Vidraru este locul unde “tehnologia” si natura parca colaboreaza oferind turistilor atat o imagine indepartata a muntilor Fagaras, cat si o imagine mai apropiata a stancilor care vegheaza si se oglindesc in lacul ametitor si cristalin.

Sute de masini trec zilnic peste Barajul Vidraru, iar privelistea care ti se deschide imediat cum patrunzi prin tunelul care da spre baraj este atat de spectaculoasa, incat aproape toata lumea se opreste, neconditionat, sa-si faca o poza cu lacul si cu barajul. Si asta, de peste 40 de ani. Muntii se ridica aproape vertical de o parte si de alta, lacul pare nemiscat, undeva, dedesubt, iar norii care il traverseaza sunt singurii care te conving ca nu e facut din metal.

A fost construit, cu mari sacrificii omenesti (circa 80 de persoane decedate), intre 1961 si 1966. Constructia barajului se sprijina pe versantii muntilor Plesa si Vidraru, si, in anul intrarii sale in exploatare, era al 15-lea baraj in arc si al 27-lea ca inaltime (166m) din Europa. Vazut de sus in jos iti da ameteli mult mai puternice decat cel de la Bicaz, alt baraj masiv din Romania.

Zona e plina de puncte de belvedere, si trebuie sa conduci cu atentie pentru ca multa lume se opreste brusc la vederea acestora. Pentru realizarea lui s-au forat galerii subterane in lungime de 42 de kilometri, au fost escavati circa 1.768.000 metri cubi de roca (din care un milion in subteran), s-au turnat 930.000 metri cubi de beton si s-au montat 6300 tone de echipamente electromecanice.

Datorita barajului a luat nastere si lacul de acumulare Vidraru.

Lacul de acumulare Vidraru, avand 465 milioane metri cubi de apa, are o lungime de 10,3 kilometri si o latime maxima de 2,2 kilometri (in zona Valea Lupului – Calugarita), o suprafata totala de 870 de hectare si adancimea maxima de 155 metri.

Situat între munţii Frunţii şi Ghiţu, lacul adună apele râurilor Capra, Buda şi ale câtorva afluenţi direcţi (Râul Doamnei, Cernatul şi Vâlşanul, Topologul, Râul Valea lui Stan şi Limpedea), cu un debit total de cca 5,5 mł /s.

Centrala electrica se afla amplasata in subteran, in masivul Cetatuia, la 104 m adancime si poate asigura anual o productie de energie de 400 GWh.

In momentul inaugurarii, Barajul Vidraru era al cincilea din Europa si al noualea din lume. Dupa cum spun specialistii, este un baraj cu dubla curbura, avand inaltimea de 166,6 metri si o lungime de coronament de 307 metri. Noaptea, conturul este luminat electric, astfel ca se poate observa din avion.
Accesul la Baraj se face pe malul estic al lacului, pe drumul care urca pana la Balea. Din capatul barajului, la stanga se poate merge spre depresiunea Cumpana. Turistii pot urca pe platforma Belvedere pentru a admira frumusetea imprejurimilor.

De asemenea, pe muntele Pleasa se afla statuia lui Prometeu cu fulgerul in mana, ca simbol al electricitatii, realizata de sculptorul Constantin Popovici. La cateva sute de metri de Baraj se afla debarcaderul unde se organizeaza curse de agrement cu vaporasul. Pentru pasionatii sporturilor extreme, la baraj a fost amenajata cea mai inalta pista de lansare pentru bungee jumping.

Oamenii din zona, care au lucrat la construirea uriasului din munti isi amintesc ca erau conditii grele si ca au fost multi care au murit. Nimeni nu le stie cu adevarat numarul. In unele documente se vorbeste despre 80 de muncitori decedati in accidente in altele de 20. Cert este ca dupa mai bine de 40 de ani, Barajul Vidraru atrage mii de turisti, chiar si straini, care raman uimiti de acest monument al tehnicii ingineresti.

Sursa informatiei prezentate