Teatrul Toma Caragiu Ploiesti - prezentare si imagini

Teatrul Toma Caragiu, cu o istorie de peste 55 de ani - ca teatru de repertoriu - a promovat, atat dramaturgia romaneasca cat si pe cea universala, de la antichitate pana la cea contemporana, incercand in permanenta sa imbine repertoriul de larga accesibilitate cu formule spectaculare de avangarda.

Sectia Drama
In vara anului 1947, pe ruinele fostei "sali germane", unde a functionat pe toata perioada razboiului "Cercul Militar al Ofiterilor nemti", aflata pe str. Anastase Panu, s-a inaltat un teatru modern. Sala avea 500 de locuri, parter si balcon.

Inaugurarea a avut loc la 13 decembrie 1947 sub titulatura: Teatrul Sindicatelor Unite. Acesta n-a avut propriu-zis o schema de organizare. A fost un teatru de proiecte culturale.

Ministerul artelor i-a sponsorizat activitatea, iar la 1 februarie 1949 a decis transformarea Teatrului Sindicatelor Unite in Teatrul de Stat Ploiesti.
Anul 1953 a fost extrem de important pentru evolutia teatrului ploiestean. In fotoliul directorial a fost numit tanarul - avea 28 de ani - si extraordinarul actor si om de teatru, Toma Caragiu. Perioada 1953-1965 a fost apreciata drept EPOCA CARAGIU.

Incepand cu 06.09.1991 teatrul se numeste Toma Caragiu si tot de atunci Lucian Sabados a preluat conducerea teatrului.

La 30 ianuarie 1998 a fost finalizata modernizarea sediul teatrului, acesta devenind unul dintre cele mai bine dotate lacasuri de spectacole din tara.
Prin intermediul organismelor specializate ale UNITER si ale Ministerului Culturii, precum si urmare a unor documentari si contacte directe ale conducerii teatrului cu organisme reputate din domeniul impresariatului artistic, ale dreptului de autor, ale unor agentii literare si Case de editura, teatrul Toma Caragiu se afla intr-un permanent dialog cu importante scoli nationale si internationale de dramaturgie.

Sectia Revista
La 15 aprilie 1957 administratia locala si-a dat acordul pentru infiintarea unei sectii de Estrada, repartizand, provizoriu, drept sediu, Gradina de vara din centrul orasului. Premiera inaugurala Mistere la Estrada are loc la 3 iulie 1957.

Prezenta Estradei in structura teatrului a fost benefica din toate punctele de vedere. In perioada autofinantarii s-au putut organiza spectacole de anvergura in sali de sport, stadioane, parcuri, statiuni de odihna, baruri, etc. aducand, cu cheltuieli nesemnificative, venituri substantiale.
In pragul unei jumatati de veac de existenta, „Majestic” se prezinta acum cu un bilant cuprinzator de succese, cu un statut de veritabila institutie de arta si cultura, in care dominantele cardinale au fost si raman spiritul de echipa, exigenta si competenta, bunul gust si performanta.

Sectia Papusi
La 24 septembrie 1952 Teatrului de Stat Ploiesti, sub directia lui Mihai Tulea, i se adauga o noua sectie, cea de Papusi.

Sub denumirea de Teatrul de Papusi Ciufulici, acesta va prezenta la 25 septembrie 1952, doua premiere: Casuta din ulcior de M.Varadi si Povestea unui licurici de Ana Ionita si Gabi Teodorescu, in regia lui Titi Petripop.

Actorii – papusari fusesera scolarizati in domeniu la Conservatorul Popular din Ploiesti, printr-un curs intensiv de manuire a papusilor si arta actorului.
Dintre papusarii fondatori mentionam: Marcela Fenato, Elena Ivanescu. Iosefina Cuberski, Rica Baron, Coca Mantia, Tony Biro si Anghel Nastase.
In 1953, cand la directia Teatrului de Stat Ploiesti vine Toma Caragiu, acesta ii va sprijini pe artistii papusari oferindu-le sansa de a-si desavarsi arta prin efectuarea a doua stagii de cursuri de specialitate sustinute la Teatrul „Tandarica” Bucuresti.

Teatrului de Papusi ii lipsea insa o sala proprie de spectacole. O buna bucata de timp si-au desfasurat activitatea in Cinematograful „Corso”, apoi in Cinematograful „Colorado” – cladire de patrimoniu construita intre anii 1839 – 1841, in stil neogotic austriac, fiind o copie de dimensiuni mai reduse a palatului de langa Trieste, al contelui Maximilian de Miramar. Aceasta sala este si astazi lacasul Teatrului de Papusi „Ciufulici”.
Pe scena de aici s-au nascut adevarate spectacole de arta recunoscute de critica de specialitate si micii spectatori.

Sursa informatiei prezentate