Turnurile Medievale - Medias - prezentare si imagini

Turnurile medievale sunt unele dintre cele mai importante obiective din oras.Turnurile cetatii medievale: Turnul Clopotelor, Turnul Croitorilor, Turnul Aurarilor, Turnul Forkesch, Turnul Funarilor, Turnul Mariei, Turnul Rotarilor si Turnul Steingasser, Turnul Trompetilor ascund cate o poveste.

Turnul Pietrarilor se impune si delimiteaza teritoriul de altadata al orasului, strajuind ca un ostas la apararea granitelor. A fost construit in anul 1507, fiind una din portile de intrare in orasul Medias. In interiorul turnului si-au desfasurat altadata activitatea breasla pietrarilor si a zidarilor. Dupa aproape cinci secole Turnul Pietrarilor isi pastreaza stilul, desi orasul a suferit multe schimbari si modificari.

Turnul Forkesch este o constructie in forma de prisma rectangulara terminata cu un acoperis piramidal. Este situat in partea sudica a vechiului oras, fiind una din portile de baza ale vechiului Medias, isi pastreaza si azi aspectul si importanta ca edificiu monumental. A fost folosit de-a lungul timpului ca muzeu.

Turnul Aurarilor, sau Goldschmiedgasser Turm, a fost ridicat în secolul al XVI-lea în stil baroc, deasupra canalului Morii, care aducea apa pârâului Moşna de la Izvorul Rece în oraş. Turnul are în partea superioară guri de aruncare şi goluri de tragere. Pe faţada sudică într-un panou marcat de două coloane şi două arcade geminate, este consemnat faptul că în anul 1641 meşterii Martin Petri şi Petri Michaelis au terminat renovarea acestuia.

Turnul Steingasser, Turnul de poartă a uliţei pietruite, a fost construit între anii 1507-1534. Are două etaje şi 25,8 m înălţime şi a fost dat în grija pietrarilor şi zidarilor.A fost grav avariat în anul 1705 de armatele curuţilor. Cu ocazia reparaţiilor effectuate în 1745 în interiorul globului metallic al turnului a fost depus un document în care un senator al orasului, Stephan Hann de Hannenheim scria: ”Necredincioasa ceată a Racoţianilor şi-a făcut simţită lipsa de omenie, a furiei lor şi asupra acestui credincios oras, atât cetăţenilor cât şi asupra caselor, a zidurilor de apărare şi a bastioanelor,dar turnul s-a ridicat din ruinele sale asemenea pasării Phoenix care renaşte din propria sa cenuşă”.

Reparaţiile au modificat caracteristicile stilistice ale turnului şi au diminuat rolul său defensive.Caractetul baroc al refacerii se manifestă şi prin realizarea acoperişului cu o schimbare a pantei. Golurile de tragere clasice au fost înlocuite cu orificii în formă de cheie întoarsă destinate armelor de foc. Intrarea în turn se face prin gangul pietonal de la estul turnului.

Turnul rotarilor este un turn modest, construit între anii 1480-1534. Golurile de tragere au fost desfiinţate, iar turnul serveşte în prezent drept locuinţă particulară.

Turnul clopotelor, sau Turnul porţii avea un grilaj mobil, care putea opri accesul in cetate. Este denumit si Turnul Clopotelor, pentru că etajul I adăpsteşte clopotele bisericii, cel mai vechi având inscripţionat 1449.

Turnul Funarilor este alipit de casa natală a lui St. L.Roth. Acest turn foarte elegant are cinci nivele, legatura între primele două nivele realizându-se printr-o scară spiralată de piatră, foarte îngustă şi abruptă. Ultimul nivel este prevăzut cu guri de aruncare construite deasupra consolelor. În urma dispariţiei membrilor breslei funarilor în epidemia de ciumă, în anul 1604 breasla curelarilor a solicitat senatului cedarea turnului. În secolul al XIX-lea acesta devine turn al slăninilor unde comunitate săsească îşi depozita slănina afumată. Turnul găzduieşte arhiva bisericii Sf. Margareta, bibliile vechi de câteva sute de ani şi îmbrăcate în piele sau în scoarţă de copac.

Turnul Croitorilor, numele provine de la bresla in a cărei grijă a fost dată. Semnul breslei croitorilor a fost amplasat în vârful turnului. Ultimul nivel al construcţiei este prevăzut cu o serie de guri de aruncare, nişte burdufuri fără fund, aflate în consolă, prin care se aruncau proiectile, apă sau ulei fierbinte. Acest turn în 1616 a fost parţial inglobat în clădirea primăriei.

Turnul Mariei este construit deasupra unei pivniţe şi are la intrare o scăriţă. În dreptul scăriţei latura estică a turnului este legată printr-o arcadă de biserica Sf.Margareta. Dincolo de o uşă masivă sigură, cu mai multe zăvoare există o încăpere boltită în cruce. Are o gură de tragere pentru arcaşi şi o trapă care comunică cu pivniţa. Se presupune că Turnul Mariei a servit drept capelă în timpul epidemiilor de ciumă. Se mai spune că după adoptarea religiei luterane turnul a fost folosit drept cameră de tortură. Acoperişul are formă de pupitru, inzestrat cu creneluri a căror iluminare nocturnă conferă turnului un farmec deosebit.

Turnul Trompetilor este „fratele” Turnului din Pisa. Din oricare parte a orasului de azi ai privi peisajul urbanistic, din orice directie te-ai apropia de portile sale Turnul Trompetilor îti oferã cel dintâi privirilor silueta zveltã si gratioasã. Din înãltimile acestui turn strãjerii scrutau orizonturile zãrilor, urmãrind apropierea dusmanului, a cãrui prezentã o vesteau cetãtii cu trâmbita care se pãstreazã si azi în fondul muzeului. Clasificat printre primele zece turnuri înclinate ale lumii, amintind prin silueta sa de Turnul de la Pisa, acoperit cu tiglã smãltuitã în diferite culori, Turnul Trompetilor se încadreazã armonios în structura arhitectonicã a bisericii evanghelice “Sfânta Margareta”.

Sursa informatiei prezentate